Опис досвіду
роботи народознавчого музею «Світлиця мого дідуся»
Куп’янського навчально-виховного комплексу № 2
Куп’янської міської ради Харківської області.
Робота народознавчого музею «Світлиця мого дідуся» Куп’янського навчально-виховного комплексу № 2 здійснюється з урахуванням вимог Закону України «Про позашкільну освіту», Законом України «Про музеї та музейну справу», постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000р. № 1147 «Про затвердження Положення про Музейний фонд України», нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і туризму України з питань діяльності музеїв, наказу від 04.09.2006 року № 640 «Про внесення змін до положень щодо музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України», Положенням про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України, а також положенням про музей, затвердженого керівником навчального закладу.
В умовах становлення української державності значно зростає роль навчального закладу у формуванні свідомого громадянина України – духовно багатої, творчо активної особистості.
Відродження України неможливе без пробудження національної свідомості українського народу, насамперед молоді. Тому особливе занепокоєння викликає відсутність у частини юнацтва усвідомлення себе як частини народу, співвіднесення своєї діяльності з інтересами нації.
Виховання починається із засвоєння дітьми духовних надбань рідного народу.
Без ознайомлення з його культурою, пізнання самобутнього національного обличчя, практичного продовження культурно-історичних традицій, звичаїв, обрядів не можна і говорити про успіх навчально-виховного процесу.
З метою формування у підростаючого покоління розуміння нерозривного взаємозв’язку минулого, сучасного і майбутнього України педагогічним колективом, батьками та учнями нашого закладу проводиться цілеспрямована робота, яка полягає у залученні молодого покоління до вивчення і збереження історико-культурної спадщини.
Над цією проблемою ми працюємо вже багато років.
У навчальному закладі організовано науково-дослідницьку роботу з метою подальшого вивчення традицій, звичаїв, обрядів.
Організовано учнівську експедицію по селах Куп’янщини «Запитай у своєї бабусі» з метою зібрання матеріалів-спогадів про проведення різноманітних обрядів
До роботи залучено бабусь, дідусів, які із задоволенням допомагають і словом, і справами.
Вчителями разом із батьками та учнями організовано і проведено різноманітні заходи: семінари для вчителів шкіл міста, зустрічі, літературні вечори, свята, конкурси:
1. «Мужай, прекрасна наша мово»;
2. «Моя родина в домі Батьківщини»;
3. Родинне свято «Нашому роду нема переводу»;
4. «Рушнички ви мої, рушнички»;
5. «Хата моя, біла хата».
Готуючись до проведення заходів, було знайдено предмети народного побуту, хатнього начиння та предмети сільськогосподарського призначення, які діти разом із батьками привозили від своїх бабусь з сіл Харківської, Луганської областей, а також Куп’янського району та м. Куп’янська.
Учні досліджували традиційне житло в Україні (типи і форми традиційних поселень, види забудови, зв’язок житлового будинку з господарськими спорудами, господарські споруди та їх призначення) на матеріалах Музею архітектури та побуту в селі Пирогово поблизу Києва. Саме після екскурсії до Пирогово і виникла ідея створення шкільного народознавчого музею. Спочатку було виготовлено макет хати, господарських споруд, створення експозиції «Селянське подвір’я», «Хати різних регіонів України»
Коментарi